مقدمه کتاب صوفیان- بخش پنجم, پایانی

صوفیان مسلمان بخت آن را داشتند که با تکیه بر نوشته های غزالی (قرن یازدهم و دوازدهم میلادی) از خود در مقابل اتهام ارتداد دفاع کنند. غزالی از آن رو که بلند مرتبه ترین مقام تعلیمی اسلام را از آن خود کرده و افسانه های دینی قران را با فلسفه عقل گرایانه آمیخته است صاحب لقب حجت الاسلام شده است. با این وجود صوفیان مسلمان دائماً در مناطقی که نور روشنایی کمتر به آنها رسیده بود قربانی می شدند و از همین رو مجبور می شدند گذرواژه ها سرّی, روشهای دست دادن خاص, و سایر روشهای مراقبت از خود را به کار برند. در غرب هیچ صوفیی که به اندازه کافی در کلیسا صاحب قدرت و عضو شورای بزرگ کلیسا باشد وجود نداشت تا از دوستان صوفی خود حمایت کند, اما تفکر صوفیانیه به موازات مسیحیت سنتی در قالب نیرویی سرّی ادامه حیات داد. به همین دلیل است که به راجر بیکن, ریموند لالی و سایر صوفیانی که از آنها نام برده شد با دیده تحسین همراه با شک و تردید نگریسته می شد و به آنها قدرتهای حیرت انگیز و ایده های حیرت انگیزتر نسبت داده می شد.  در عین حال نوشته های صوفیانه غزالی توسط نویسندگان متشخص دانشگاه های مسیحی که درباره ابورشد و ابوبکر ابو طفیل می نویشتند نقل شده است.

«صوفیان یک فراماسونری معنوی باستانی هستند…» در واقع فراماسونری در آغاز به عنوان انجمنی صوفیانه تشکیل شد. فراماسونری برای اولین بار در دوران حکمرانی شاه آتلستان (شاه انگلوساکسون قرن دهم که مورخین معاصر او را اولین شاه انگلستان قلمداد میکنند) به انگلستان وارد شد و بدون شک در آغاز قرن چهاردهم به عنوان یک صنف حرفه ای و به دست شوالیه های معبد به اسکاتلند رسید. اصلاحات اجرا شده در آن در آغاز قرن هجدهم در لندن و به دست گروهی از خردمندان پروتستان که به اشتباه عبارات و واژه های ساراسنی آن را عبری قلمداد کردند بسیاری از سنت های اولیه آن را مبهم کرده است. ریچار برتون, مترجم هزار و یک شب, که هم یک فراماسون و هم یک صوفی بود برای اولین بار به ارتباط بین این دو انجمن اشاره کرد اما به اندازه کافی در هیچ یک از این دو انجمن پیشرفت نکرده بود که بداند فراماسونری (واژه انگلیسی معادل فراماسون فری میسون است به معنای تحت اللفظی معمار یا بنّای آزاد- مترجم) در آغاز یک گروه تصوف بوده است. ادریس شاه نشان می دهد که فراماسونری استعاره ای بود برای بازسازی یا نوسازی معنوی انسان است نسبت به وضعیت موجودش که خرابه ای بیش نیست؛ و همچنین نشان می دهد که سه ابزار کاری که در لوژهای مدرن ماسونری نمایش داده میشوند نمایشگر سمبلیک سه موقعیت بدن در هنگام دعا و نیایش هستند. بواز و سلیمان (فرزند داوود) که فراماسون ها به عنوان بنّایان معبد سلیمان در اورشلیم می شناسند سلیمان بنی اسراییل یا متحدان فنیقی او نبودند, بلکه معمارن صوفی عبدل ملک و معمارن بعد از آنها بودند که قبه الصخره را روی خرابه های معبد سلیمان بنا کردند. نام های واقعی برخی از این معماران عبارت بود از ثوبان عبد الفیض (ایز) و نوه اش به نام معروف که فرزند (شاگرد) داود طی بود و نام رمزی صوفیانه اش سلیمان بود  چرا که او «پسر داود» بود. ابعاد و اندازه های انتخاب شده در طرح این بنا درست مانند کعبه در مکه, معادل های عددی برخی ریشه های کلمات عربی است که حاوی پیامهای مقدس هستند و هر بخش از بنا با ابعاد و نسبتهایی بسیار مشخص به بخش دیگر متصل شده است.

dome_of_the_rock1323557019006.jpg

قبه الصخره

چنان که اصول آکادمیک انگلیسی نیز تایید میکنند, از یک ماهی نمیتوان ماهی شناسی آموخت, و از یک فرشته نمیتوان فرشته شناسی آموخت. عمده مقالات و کتابهای مدرن درباره تصوف به قلم مورخان اروپایی و استادان دانشگاه آمریکایی نوشته شده که هرگز در عمق آبهای تصوف شنا نکرده اند یا به اوج وجد تصوف نرسیده اند, و حتی بازی شاعرانه با کلمات عربی-فارسی را نمی فهمند. از ادریس شاه درخواست کردم مرهمی بر این نبود اطلاعات عمومی باشد, حتی اگر تنها به این دلیل که کسانی را که طبیعت صوفیانه دارند و در غرب زندگی می کنند اطمینان پیدا کنند که در داشتن روش تفکری متفاوت تنها نیستند و قوه شهودشان با شنیدن تجربیات دیگران تقویت می شود. ادریس شاه پذیرفت هرچند نوشتن در اینباره امری دشوار است. نسب ادریس شاه به حضرت محمد می رسد و اسرار را از خلفا که اجدادش بوده اند به ارث برده است. او در واقع شیخ بزرگ طریقت تصوف است, اما از آنجا که صوفیان با هم برابرند و هر یک تنها مسئول رشد معنوی خود است, شیخ عنوانی گمراه کننده است. شیخ به معنای رهبر نیست بلکه به معنای پیشاهنگ است. پیشاهنگ عنوان قدیمی نظامی است برای سربازانی که در صف اول همراهانشان می ایستادند تا سرمشق قرار بگیرند…

پایان

Advertisements

Posted on اکتبر 28, 2018, in Uncategorized. Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن /  تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: